" – Peu importe d’où l’on vient. Il n’y a pas de tonique. Le thème et son développement ne sont qu’un mirage…
Il y a une musique toujours inattendue.
– Et les dissonances ?
– Dieu les a créées, elles aussi…"
Jaume Cabré - "Voyage d'hiver" - 2014

”La terre, il se pourrait bien après tout que ce soit une espèce
de merveilleux petit appareil enregistreur, plaçé là par on ne sait qui,
pour capter tous les bruits qui circulent mystérieusement dans l’Univers.”
Pierre Reverdy - ”En vrac” - 1929

”J’entends tous les bruits de la terre grâce à mes oreilles et mes nerfs de cristal
dans lesquels circulent le feu du ciel et celui des volcans.”
Michel Leiris - ”Le point cardinal” - 1927

"L'écoute, c'est l'ombre de la composition"
Pascal Dusapin - 2008

 

25/05/2022

Woodwind Quintet


 The work of the Berlin based composer Sophia Jani lives across influences of various artists of all times and nations: from Bach and Schubert to the European and American avant-garde of the 20th and 21st century, to avant-pop artists like Björk and Ryuichi Sakamoto, or electronic music producers such as Tim Hecker, Laurel Halo or Skee Mask. In this way, she creates music that spans a dramaturgical arc while suspending any sense of time - calm, powerful, elegant, dance-like.

 

Woodwind quintet N°1


"Traditionally, when writing for a woodwind quintet, each instrument is assigned a specific function within the group. I was interested in breaking with these conventions and distributing the same elements equally throughout the ensemble. My idea was to create a pulsating process that changes over time, almost unnoticeable for the listener, until the piece ends up in a completely different place as it started." S.J.

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a review of "Music as a mirror" , her debut album, HERE


ILLLLLLLLOUOLLLLLLLLLI

19/05/2022

Round Table on Modern Art

 

The Western Round Table on Modern Art.

San Francisco, April 8, 9 and 10, 1949.

The object of the Round Table was to bring a representation of the best informed opinion of the time to bear on questions about art today (1949). 

with  George Boas (Moderator): philosopher; John Hopkins University; Trustee, Baltimore Museum of Art. Gregory Bateson: cultural anthropologist, lecturer, authority on Bali and New Guinea. Kenneth Burke: literary critic, philosopher, novelist. Marcel Duchamp: artist. Alfred Frankenstein: critic; music and art editor, San Francisco Chronicle. Robert Goldwater: critic and art historian; Associate Professor of Art, Queens College. Darius Milhaud: composer and conductor. Andrew C. Richie: art historian and critic. Mark Tobey: artist. Frank Lloyd Wright: architect &  Arnold Schönberg: composer.

 

Marcel Duchamp & Gregory Bateson
 

Three sessions were scheduled for the first two days; an unscheduled fourth session was added the third day at the request of some participants. The second session was open by invitation to the public and to members of the San Francisco Art Association; the three other sessions were closed.

 





recordingsimages  &  transcript

Schönberg was unable to participate in the round table discussion, and instead recorded part of his contribution on his Webster Wire Recorder.

 


thanks to UBU web for these documents

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16/05/2022

Songs of time lost



En 2014, à Antibes,  Vincent Segal & Piers Faccini fêtaient leurs retrouvailles en musique en piochant dans leur discothèque idéale. 

Un moment magique!



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10/05/2022

Flamenco 1960

 

Extrait du documentaire "Flamenco, encuentros con los gitanos españoles" de Lennart Olson. Tourné à Sacramento, enregistré en 1962 et diffusé en septembre par SVT (Sveriges Television), la télévision publique suédoise. Le documentaire est une contribution de la Bibliothèque nationale suédoise .

 


Souvent appelée Antoñita La Singla pour la scène, ou simplement "La Singla", elle est une des grandes danseuses et actrices née gitane et figure de la danse flamenco des années 60.

 

 

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Bulerias

"Carmen Amaya, c'est la grêle sur les vitres, un cri d'hirondelle, un cigare noir fumé par une femme rêveuse, un tonnerre d'applaudissements."
Jean Cocteau



Fameuse danseuse de flamenco, Carmen Amaya (1913-1963) révolutionna la danse flamenca par ses fameux "zapateados", martèlements de pieds qu'elle exécutait à une vitesse prodigieuse.


05/05/2022

Bach Plucked Unplucked

 

Ce projet mené par le pianiste Edouard Ferlet et la claveciniste Violaine Cochard consiste en une relecture d'oeuvres de Jean-Sébastien Bach mêlée à quelques improvisations.

This project led by the french pianist Edouard Ferlet and the harpsichordist Violaine Cochard consists of a re-reading of Bach' works criss-crossed with a few improvisations.

 

 



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24/04/2022

Meitei / 冥丁

pic @ T.Enami
 

Mélangeant des techniques sonores contemporaines avec une profonde révérence pour le folklore japonais, Meitei est un compositeur basé à Hiroshima animé par un concept qu'il appelle "l'humeur japonaise perdue" sur l'esthétique d'une époque révolue qui se dissipe progressivement des cultures japonaises. 

Ses travaux évoquent ceux d'artistes comme Yasuaki Shimizu, Pascal Comelade, Satyajit Ray, Erik Satie, Akira Rabelais... mêlant bruitismes, mélodies minimales, anciennes chansons japonaises extraites de 78 tours, extraits de films, ambiances brumeuses... certaines pièces se concluant parfois par d'étranges codas et devenant de vraies ritournelles indélébiles.

En 2018, son premier album "Kwaidan" est sélectionné comme l'un des "Best Experimental Albums" de Pitchfork. Le troisième volet de sa trilogie, titré "kofu-II", est sorti en décembre 2021 sur Kitchen Label.


Mixing contemporary sound techniques with a deep bow for Japanese folklore, Meitei is a composer based in Hiroshima animated by a concept he calls "the Japanese mood lost": on the aesthetics of a revolving period that is gradually dissipating Japanese cultures. His work evokes those of artists like Yasuaki Shimizu, Pascal Comelade, Satyajit Ray, Erik Satie, Akira Rabelais ... Mixing soundisms, minimal melodies, old Japanese songs extracted from 78rtm Shellac records, movie' extracts, misty atmospheres ... some pieces often concluded by strange codas as unforgettable  tunes that are engraved in our memories. In 2018, his first album "Kwaidan" is selected as one of Pitchfork  "Best Experimental Albums". The third part of his trilogy, titled "kofu-II", came out in December 2021 on Kitchen Label. 

 



"La plupart des choses que j'écoutais venaient de différents pays, et un jour j'ai redirigé mon attention vers la musique nationale. J'ai réalisé qu'il y avait quelque chose qui n'allait pas. Bien qu'elle soit appelée "musique japonaise", la majeure partie s'est transformée en "musique de Tokyo" sans que nous nous en rendions compte. Quand on écoute des chansons étrangères, on sent qu'il y a des éléments différents selon les régions, mais avec la musique japonaise, même si un certain artiste vit en dehors de Tokyo, j'ai l'impression qu'ils essaient de créer ce son qui vient d'une fiction, version imaginaire de Tokyo. Même si vous regardez les racines de la musique japonaise, vous verrez qu'il y en a beaucoup qui appartiennent à la catégorie "musique pop occidentale". Et d'une certaine manière, c'est considéré comme de la musique "japonaise". J'ai l'impression que notre niveau de conscience vis-à-vis des paysages traditionnels japonais encore existants" . Meitei - source
 

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 A closer listen's recent post

 


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20/04/2022

Budapest Portrait



  "Budapest Portrait (Memories of a City)"  1984-1986  

"Emlékek egy városból" (magyar title), based on a Hutton's essay, is a movie directed by Peter B. Hutton & the Hungarian cinematographer András Monory Mész.

The american experimental film-maker Peter Hutton is mainly working on silent cinematic portraits of cities and urban landscapes.



 

another link around New-York

 

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