”Originale” de Stockhausen est une pièce créée en 1961 pour des musiciens, peintre, poète, chanteur, caméraman, acteurs et bien d'autres. Une véritable pièce "free-style" des années 60 basée sur une atmosphère ambiante surréaliste, inspirée par Samuel Beckett et Alain Robbe-Grillet, combinant une partition structurée et une série d'improvisations à l'image des premiers "happenings", avec un casting inhabituel de personnages: un pianiste, un percussionniste, un technicien du son, un metteur en scène, un caméraman, un éclairagiste, un compositeur , un peintre en action, un poète, un chanteur de rue, un vestiaire, un vendeur de journaux, un mannequin, un enfant, un dresseur d’animaux, un chef d'orchestre et cinq acteurs lisant un montage de textes hétéroclites.
Ishmael Houston-Jones as performer II
"Originale", commisionned by Hubertus Durek, manager of the Theater am Dom in Cologne, was created in 1961 for musicians, painter, poet, singer, cameraman, actors and many others.
A real 60s' "free-styled" piece based on surreal ambient atmosphere, inspired by Samuel Beckett and Alain Robbe-Grillet, which combined a structured score with a improvisational framework of early "happenings".
An unusual assortment of "characters" are introduced in "Originale", including a pianist, a percussionist, a sound technician, a stage director, a cameraman, a lighting technician, an action composer, an action painter, a poet, a street singer, a coat checker, a newspaper vendor, a fashion model, a child (playing with blocks), a animal handler with animal, a conductor, and five actors reading a collage of unrelated texts.
A real 60s' "free-styled" piece based on surreal ambient atmosphere, inspired by Samuel Beckett and Alain Robbe-Grillet, which combined a structured score with a improvisational framework of early "happenings".
An unusual assortment of "characters" are introduced in "Originale", including a pianist, a percussionist, a sound technician, a stage director, a cameraman, a lighting technician, an action composer, an action painter, a poet, a street singer, a coat checker, a newspaper vendor, a fashion model, a child (playing with blocks), a animal handler with animal, a conductor, and five actors reading a collage of unrelated texts.
Joan Jonas as the Action Painter.
at "The Kitchen" - 7 November 2014
En
septembre 1964, à New York, pour le ”Second Annual New York Festival of
the Avant Garde”, cette pièce est mise en scène par Allan Kaprow, avec
James Tenney, Nam June Paik, Dick Higgins, Jackson Mac Low, Max Neuhaus,
Charlotte Moorman, Alvin Lucier, Allen Ginsberg et bien d'autres...
In
New York City, for the "Second Annual New York Festival of the Avant
Garde" on september 1964, the piece was directed by Allan Kaprow, with
James Tenney, Nam June Paik, Dick Higgins, Jackson Mac Low, Max Neuhaus,
Charlotte Moorman, Alvin Lucier, Allen Ginsberg and others...
le film de Peter Moore pour la version new-yorkaise de 64 à l'étonnant casting
À l'extérieur de la salle de concert lors de la soirée d'ouverture, le 8 septembre 1964, plusieurs artistes new-yorkais se faisant appeler Action Against Cultural Imperialism, dont George Maciunas, membre fondateur de Fluxus, l'artiste Henry Flynt, le poète, journaliste et activiste Marc Schleifer, le violoniste et cinéaste Tony Conrad, et l'acteur Alan Marlowe ont protesté contre Stockhausen l'accusant d'impérialiste culturel en raison de certaines remarques prétendument désobligeantes qu'il était censé avoir faites à Harvard en 1958 sur le jazz et la musique folk.
Il est à noter également qu'en 1974, après avoir travaillé comme assistant de Stockhausen sur plusieurs pièces comme "Gruppen", Cornelius Cardew écrit un pamphlet intitulé "Stockhausen serves imperialism".
April 29, 1964: First AACI Demonstration
Outside the concert hall on the opening night, 8 September 1964, several New York artists calling themselves Action Against Cultural Imperialism, including Fluxus founder George Maciunas, concept art's creator Henry Flynt, poet, journalist, and activist Marc Schleifer, violinist and filmmaker Tony Conrad, and actor Alan Marlowe protested against Stockhausen as a "cultural imperialist" because of some reportedly disparaging remarks about jazz and folk music he was supposed to have made at Harvard in 1958. As well it should be noted that in 1974, after he had worked as Stockhausen's assistant on several pieces such as "Gruppen", Cornelius Cardew wrote a pamphlet entitled "Stockhausen serves imperialism".
a part of this post was originally published on "beyond the coda" in 2014
*I_0_I*
1 commentaire:
merci Palix! toujours des découvertes étonnantes et uniques!
bises
Enregistrer un commentaire