28/02/2020

Light is calling


"Light is calling" is a fascinating 2004 movie 
directed by the american experimental film-maker  Bill Morrison.

A meditation on the random and fleeting nature of life and love, 
as seen through the roiling emulsion of an ancient film "The Bells" (1926) by James Young.

Using an hypnotizing series of ghostly images, the movie works on memory and time 
as a reflection on the ephemeral nature of things and past moments of life.

Morrison has collaborated with some of the most influential composers and performers of our time, including John Adams, Gavin Bryars, David Lang, Bill Frisell, Michael Gordon, Philip Galss, among many others.

Bill Morrison built the movie on a 7 minutes music composed by Michael Gordon.





***

25/02/2020

Kárhozat


Composée par Mihàly Vig et chantée par la formidable actrice Vali Kerekes, une des plus belles ritournelles que j'ai écoutée, dans le "Titanik Bar" du film "Damnation" (Kárhozat) de Béla Tarr.

One of the most amazing ritornello I ever listened to, in the Titanik Bar.
From the beautiful movie "Damnation" (Kárhozat) by Béla Tarr.
Sung by the actress Vali Kerekes on the nostalgic and minimalistic Mihàly Vig's music.


  


une critique du film <<<ici>>>
a review (in french) about the movie  <<<here>>>



¶«¡!===...
 

21/02/2020

Clara de Asís



Clara de Asís est une compositrice et guitariste d'origine espagnole basée à Marseille en France.
Son travail expérimental est principalement articulé autour de l'écoute,
des micro tonalités et du (presque) silence.

Ses performances sonores et concerts dans lesquels elle utilise guitares acoustiques et électriques, et aussi de simples installations génératrices de fréquences,
lui permettent de créer de longues pièces nous invitant à une écoute active.
Proche des univers sonores de Pauline Oliveros, Phill Niblock ou d'Eliane Radigue,
Clara brouille les cartes entre la stricte composition et l'improvisation,
 et nous convie à l'exploration de la tonalité et du timbre de sa musique,
tout autant qu'à  l'introspection et à la quiétude. 

”Je suis allée vers une forme particulière d’écriture de la musique, précise et à la fois trés ouverte. C’est une ouverture qui se déploie dans la musique, mais aussi et surtout, une ouverture qui a lieu en soi-même…”   
Clara de Asis

Ouverture partagée par elle-même quand elle performe,
tout autant que par-nous mêmes les auditeurs.



Clara de Asís - ITW de Didier Aschour in ”Revue et corrigée” automne 2019


Clara de Asís dans l'émission "Epsilonia" sur Radio Libertaire


Clara de Asís is a Spanish composer and guitarist located in Marseille, France.
Her experimental work is mainly articulated around the listening, the micro-tonality and the silence.
Her sound performances in which she uses acoustic and electric guitars, and also devices  generating simple frequencies, allow her to create long pieces inviting us to an active listening.
Not far away from the sound universes of Pauline Oliveros, Phill Niblock or Eliane Radigue, Clara shuffles the cards between strict composition and improvisation, and invites us to explore the tone of her music, as well introspection and quietness.


"I went to a specific form of music writing, precise and at the same time very open. It’s an opening that unfolds in music, but also and above all, an opening that takes place in oneself ... ” CdA 

Opening shared by herself when she performs as well by ourselves, the listeners.


^^^_*_^^^



Notes for "do nothing" - 2017







---÷¨¨¨÷---


Clara de Asís "in a landscape"



<_<+*+>_>

ECOUTER
Clara de Asís dans l'émission "Epsilonia" sur Radio Libertaire
Clara de Asís was invited in the radio show "Epsilonia" on Radio Libertaire

L'émission Epsilonia sur Radio Libertaire 
est dédiée à la découverte et à la défense des musiques expérimentales, 
musique contemporaine, électroacoustique, improvisée, bruitiste, ambiante, progressive, free-jazz, 
ainsi que des domaines comme la poésie sonore ou le spoken word.
Unpedigreed Music Since 1986 
Chaque Jeudi à 22H sur Radio Libertaire

***

15/02/2020

Beyond 20 Hz–20 kHz


"It seems to me that the most radical redefinition of music would be one that defines 'music' without reference to sound."
Robert Ashley - 1961
in "Experimental Music"  by Michael Nyman - 1974
 
 
 
 

" L'homme  est un  organisme vivant qui tape, fait de la mauvaise musique et laisse aboyer son chien. Quelquefois  il ne  fait pas de bruit, mais c'est qu'il est mort " ...
..."Chat et chien - ils vivent en paix côte à côte.
Lorsque j'ai vu cela pour la première fois, j'ai cru à un miracle de dressage, tellement j'étais enclin, venant d'Allemagne, à considérer comme originel l'état où l'on passe son temps à montrer les dents, à hurler, à menacer et à aboyer. Mais après avoir observé d'innombrables fois que chats et chiens vivent ici en bonne harmonie, j'eus l'impression que ce ne devait sûrement pas être le cas." 

Kurt Tucholsky

Kurt Tucholsky qui vécut en France dans les années 20 quittera sa résidence du Vésinet en 1926 pour Fontainebleau, à cause du vacarme insupportable des chiens du voisinage!...
<<<...>>>

 
IIIIIII

"It is better to make a piece of music than to perform one, better to perform one than to listen to one, better to listen to one than to misuse it as a means of distraction, entertainment, or acquisition of "culture."
John Cage 


III

" ... j'ai toujours pensé aux peintures blanches comme n'étant pas passives, mais... en fait, hypersensibles. ... 
Si bien qu'on pouvait les regarder et pratiquement voir, d'après leurs ombres portées, combien de personnes étaient dans la pièce, ou à quelle heure de le journée il était..."
Robert Rauschenberg


Robert Rauschenberg “Erased de Kooning Drawing”
via woody wood cutter
 
III
 

"Without music, life would be a mistake. "
Friedrich Nietzsche

  
 
°°°°°°

14/02/2020

Experimental (2)

http://brahms.ircam.fr/composers/composer/3262/

De l’impérieuse nécessité d’écouter à nouveau l'innovateur Edgar Varèse s’entretenir avec Georges Charbonnier en 1954,

pour parler des sons, de l’art, de musique expérimentale, du goût du public, de J.S. Bach et Heinrich Schütz, de Léonard de Vinci, du divertissement (entertainment), des percussions, des instruments à cordes…

essentiel!
d’une formidable modernité.




entretien avec Georges Charbonnier (1954)

***

03/02/2020

Nuova Consonanza



Nuova Consonanza, also titled Gruppo di Improvvisazione Nuova Consonanza is an association of contemporary italian composers founded in Rome between 1959 and 1962 on the initiative of Mario Bertoncini, Mauro Bortolotti, Antonio De Blasio, Franco Evangelisti, Domenico Guaccero, Egisto Macchi and Daniele Paris.
This group with variable geometry hosted lots of other composers to promote contemporary and avant-garde music in Italy by organizing festivals, conventions, conferences, music competitions and concert activities. 
 

Among others invited composers, there was Walter Branchi, John Heineman, Roland Kayn, Ennio Morricone, Ivan Vandor and Frederic Rzewski.





Many records were published

https://www.discogs.com/fr/artist/146775-Gruppo-di-Improvvisazione-Nuova-Consonanza


An interresting documentary 
by the german film director Theo Gallehr




***